Tasarım Raporu


Grup-4
Tacettin Emre Karaduman - EmreKaraduman93@gmail.com
Kübra Karaduman – kubra.erkuvan@gmail.com 
Sedat Çelik - celik.sedatt@gmail.com
Başkan Kübra Çay -  kubra.cayy@gmail.com

Genel özet 
Projemiz genel olarak bir flaş tasarımından oluşmuştur. Bu tasarımda bir anasayfa ekranımız yani giriş ekranımız bulunur. Ana sayfadaki ekranımızda menüler bulunmaktadır. Bu menüler konu anlatımı, videolar, oyunlar, değerlendirme testleri şeklindedir. Bunlardan birine giriş yapılarak öğrenci istediği içeriğe ulaşabiliyor. Konu anlatımını ses ile destedik ve böylece daha fazla duyu organına hitap etmiş olduk. Bilgilerin kalıcı olmasını artırdık. Videolar seçeneğinde ise öğretimini yapacağımız  konu ile iligili kısa görüntülere yer verdik ve böylece öğretimi zebginleştirmeyi amaçladık. Oyunlar kısmında ise öğrencininde oyunda aktif olabileceği oyunlar tasarladık ve oyun ile öğrenci arasında bir etkileşim kurulmasına dikkat ettik. Böylece öğrencinin uygulama yapıp eğlenerek öğrenmesini amaçladık. Değerlendirme testlerinde ise ölçmek istediğimiz davranışları ölçebilecek nitelikte test soruları hazırladık.konu içeriğimizde ise ;
Işık nedir ?
 Işık kaynakları nelerdir ?
Doğal ve yapay ışık kaynakları nelerdir?
Işık ile madde karşılaşınca ne olur ?
Işığın yansıması nasıl gerçekleşir ?
Aydınlatma nedir ve yaşamımıza etkileri nasıldır ?
Işığı nasıl doğru kullanırız ?
-     Ses ve ses kaynakladır nedir?
-     Ses ve işitme nasıl olur ?
-     Sesin şiddeti nasıldır? Gürültü, sesin şiddeti ve ses kirliliği kavramları nedir ?
Konu başlıkları yer almaktadır. Hazırladığımız öğretim tasarımında bu konu başlıklarına ait kavramlar görseller ile ve anamasyonlar ile  desteklenerek anlatılmıştır.


Öğretimin Detayları
Tanımlama
Öğretim tasarımımızı flaş programında yaptık. Anasayfa olarak tasarladığımız yere menüler koyduk. Bunlar konu anlatımı, videolar, oyunlar ve değerlendirme sorularıdır. Konu anlatımını sesli olarak destekledik. Böylece kalıcılığı artırmayı amaçladık. Hem eğlenceli hemde öğretici olmasına özen gösterdik.Ortam Öğretim ortamı olarak sınıf seçtik. Buradaki öğrenme ortamı analiz raporundada açıkladığımız gibi öğrencilerin oturma düzeni, sınıf içerisindeki ses ve ışık düzeyleri yeterlidir. Ayrıca sınıfta bulunan her material tüm öğrencilerin ulaşabileceği ve kullanabileceği şekilde düzenlenmiştir.
Temel Öğeler
Ses, ışık, doğal ve yapay ışık kaynakları, ses kirliliği ve ışık kirliliği kavramlarının tanımlarını konu anlatımında verdik. Oyunlardada kalıcılığı artırması amacıyla kullandık.
1- Motivasyon
Öğrencileri derse motive etmek için derse başlamadan once bir bilmece ile dikkatlerini çekip onları güdülemeyi düşündük .Dersin başında topladığımız ilgiyi devam ettirebilmek için ders içinde öğrencilere sorular sorup dikkatlerinin canlı kalmasını sağladık. Bilgilerin daha kalıcı olabilmesi için birden çok duyu organını hedef alıp görsel ögelere ağırlık verdik.Dersin sonunda da öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesi için çoktan seçmeli test oluşturduk ve derse karşı alakayı söndürmemek için bir oyun hazırladık
2- Öğretimin değerlendirilmesi ve Geri dönüt
      Uyguladığımız ders planının değerlendirilmesini konunun sonunda çoktan seçmeli test sorularıyla ölçmeyi hedefledik.Bu test sorularında  derste vurguladığımız önemli yerleri sormaya çalıştık.Ölçmenin güvenilir olması için test sorularının bilenle bilmeyeni ayırt etmesine önem verdik.Geri dönüt olarakda yanlış cevaplayan öğrencilere sorularla ilgili ipuçları vererek doğru cevapları bulmalarını kolaylaştırdık.

3- Öğretimin sırası
Projemizi yapılandırmacı yaklaşımı kullanarak tasarlayacağız.( sebebini analiz raporunda belirtmiştik)Yapılandırmacı yaklaşımın temeli olan yaparak yaşayarak öğrenmeyi kendimize yol gösterici olarak alıp öğrencilerin derse aktif olarak katılmaları için ders boyunca bilmece, soru-cevap ve oyunla dersi onlar için zevkli hale getirmeye çalışacağız böylece bilginin daha kalıcı olmasını ve dersin daha verimli hale gelmesini sağlayacağız.

Storyboard (senaryo) sahneleri
Konumuz içerisinde geçen ‘ Işık Madde ile Karşılaşınca Ne Olur?’ başlığı için bir senaryo düşündük. Bu senaryomuzda ışık ve maddeyi iki arkadaş olarak tanıttık.
*Işık olaran arkadaşı günlerden bir gün madde ile karşılaşır. Işık ve maddenin arkadaşlıkları ilerler ve çok iyi bir arkadaş olurlar. Ancak ışıkta bir değişim vardır ve bu değişimde şöyledir: Işık artık bazı davranışlarında maddeye göre davranır ve aynı onun özelliklerini yansıtır. Ancak bazı davranışlarında ise hiç kendisinden ödün vermemiştir ve madde arkadaşı ışıktan hiç etkilenmemiştir.
* Işığın yansıması adlı konu başlığının öğretiminde ise şu seneryoyu gerçekleştirdik. Küçük bir çocuğun sokakta oynarken topa vurması ve topun duvardan geri dönmesi.
Bu bölümde öğretiminizle ilgili görsel görünümler sunacaksınız. Bunun için öğretiminizle ilgili uygun olan kısımlarda senaryolar çizip özelliklerini açıklayınız.  Çizdiğiniz senaryolar ve süreçlerle ilgili açıklamalar yapın. Nasıl ve niçin buna karar verdiniz bununla ilgili açıklamalar yapın. Çizdiğiniz hikayeleri ek olarak sona ekleyiniz.

Öğretim yaklaşımı
Öğretimde kullanacağımız yaklaşım yapılandırmacı yaklaşım olacaktır.Yapılandırmacı yaklaşım:İnsanların kendi deneyimleri ve düşünmeleri sonucunda kendi bilgilerini ve zihinsel modellerini oluşturdukları şeklindeki yaklaşıma denir. Bunun anlamı şudur; İki kişiden birisi için belli bir anlamı olan bir şey, diğeri için aynı anlamı taşımayabilir.Bu yaklaşımı seçme nedenimiz Her çocuk önceki bildiklerini yeni bilgilerle birleştirerek kendi anlamını inşa eder.Öğrencinin yeni bir bilgiyi öğrenirken önceden var olan bilgileriyle karşılaştırdıktan sonra yeni bilgiyi özümsediği, kendine özgü olarak bilgiyi oluşturduğu,bilgi edinme sürecinin öğrenciyi aktif kılan bir süreç olduğu ve öğrencinin sahip olduğu bilgi birikiminin yeni bir bilgiye veya uyarımlara cevap vermede çok önemli olmasıdır.Diğer bir neden ise;

"öğrencilerin birbiriyle yardımlaşması, tartışması, ve ortak çalışması ile onların verilen ödevi daha iyi anlamaları/yapmaları arasında pozitif bir ilişki olduğu" düşüncesidir.Yapılandırmacı yaklaşımın bizim projemiz açısından en önemli özelliği “Öğrencilerin seviyelerini dikkate alarak bir yapı kurmalarına yardımcı olma”sıdır.
Yaplandırmacı yaklaşımın işlem basamakları;
I.Aşama: Önceki bilgiler harekete geçirilir.
Öğrencilerin yeni yapılandıracakları bilgiler ile ilgili hazırbulunuşluk düzeyi sağlanır. Bu amaçla ön koşul bilgiler tamamlanır ve güdülenme sağlanır. Bunun için konu ile ilgili ön bilgiler soru-cevap tekniği ile yönlendirilir. Öğretmen açısından baktığımızda önceki bilgileri harekete geçirmek için ders başında öğrencilere sorular sorar, eski bilgileri hatırlatır. Öğrenci ise öğretmenin sorduğu sorular ile eski bilgileri arasında köprü kurar ve bu durum materyaller ile desteklenebilir.

II. Aşama: Yeni bilgininin kazanılması
Öğrenme konularının (bilgi) ezberlenmesi yerine anlama ve oluşturma hedeflenmelidir. Bu düşünceden hareket ile öğrencilerin "bütünü", onun "ilgili parçalarını" ve parçalardan "tekrar bütünü görmesi" gerekir. Konular (bilgi) birbirinden soyutlanmış, ayrı ayrı, yüzeysel ve genişliğine değil, "derinliğine" öğrenilmelidir. Anlatacağımız konuda geçen temel kavramlar ve diğer bilgilerin daha çok akılda kalmasını sağlamak amacı ile materyaller ile destekledik. Böylece daha kalıcı bir öğrenim elde edeceğimizi düşündük. Burada hem öğretmenin hemde öğrencinin aktif rol oynamasına önem verdik. Öğretmenin hedef göstericisi ve öğrencinin ise araştırmacı ve yorumlama gücünü yüksek tutacak şekilde yeni bilgileri kazandırmayı amaçladık.
III. Aşama: Bilginin anlaşılması
Piaget'e göre, öğrenci bilgi ile karşı karşıya kaldığında, onun için anlama ve kavrama süreci başlamış olur. Bu süreçte iki yol kullanılır.
• özümleme: Eğer yeni bilgi, daha önce edinilen bilgilerle çelişmiyorsa ve var olan zihinsel yapıya (şemaya) uyuyor ise olduğu gibi öğrenilir.
• Uyma (Uyum kurma - düzenleme): Eğer yeni bilgi daha önceki bilişsel yapıya (şemaya) yerleşmiyor ise ve uymuyor ise, bu defa zihninde yeni düzenlemeler yapılır, (şemanın niteliği değiştirilir ya da yeni bir şema oluşturulur.) Böylece denge (öğrenme) oluşur.
Burada öğretmen yeni bilgileri kazandırırken materller ve ders araç gereçleri ile zenginleştirerek bilginin daha anlamlı hala gelmesi açısından yol gösterici olmalıdır. Öğrencimiz ise bu sürece aktif olarak katılmalıdır.
IV. Aşama: Bilgiyi uygulama
Öğrenilen bilgi işlevsel hale getirilmelidir. Bilgi yalnızca öğrenildiği sınıf ve ortamda kalmamalı (yani durağan bilgi olmamalı) bilgi benzer ya da problem durumlarında uygulanabilir, aktarılabilir (yani transfer bilgi) olmalıdır. Bilgi günlük yaşamda karşılaşılabilecek
her durumda aktarılabilir olmalıdır.
Yeni bilgimizi kazandırdıktan sonra  öğretmenin bu bilgiyi uygulayabileceği bir ortam sunmalıdır. Bizim öğretimini yapacağımız konuda uygulama açısından oldukça elverişlidir. Ayrıca konumuz günlük hayat ile de oldukça iç içedir. Yani uygulama aşamasında öğretmen konuyu günlük hayata uyarlayabilir.
V. Aşama: Bilginin farkında olma
Öğrencilere sahip oldukları bilginin farkında olmalarını salağayacak etkinlikler düzenlenmelidir. Öğrenci bilgisini hangi durumda kullanabileceğini anlamalıdır. Bu nedenle bilginin farklı durumlarda kullanılarak farkında olmayı sağlayan drama, proje çalışması, örnek olay incelemesi gibi zenginleştirilmiş öğretme-öğrenme etkinlikleri gerçekleştirilmelidir.
Öğretmen öğrencilerin yeni bir bilgi kazandıklarının farkına varmalarını sağlayacak bir etkinlik düzenlemelidir. Biz de projemizde ufak bir deney tasarımına yer verdik.
Dersteki temel kavramların bilgilerin verilmesi ve diğer konu anlatım kısımları bu bölüme denk gelmektedir Bütün bu aşamalara uygun olarak öğretim tasarımını gerçekleştirdik. Yaparak ve yaşayarak öğrenme, aktif katılım, kalıcı bilgi gereksinimlerimizi karşılamış olduk.


Beklentiler ve yayınlama gereksinimleri
Projemizde bir ders saati için geliştirdiğimiz öğretim yönteminin öğrenciler ve öğretmenler için faydalı olacağını düşünüyoruz. Konu anlatımı açık,sade ve anlaşılır. Aynı zamanda herkes tarafından aynı şekilde anlaşılmasını bekliyoruz. Hitap ettiğimiz grubun giriş yeterliliklerine ve seviyesine uygun oyunlar tasarladık. Bundanda olumlu dönütler almayı bekliyoruz.Ama gözden kaçan veya uygulamadan bilemeyeceğimiz hatalarında olması mümkün tabii. Olası problem olarak da ortam uyumlu olmayabilir,öğrencinin dikkati başka şeylere kayabilir,öğrencilere dersi zevkli hale getirmek için uyguladığımız etkinlikler gürültüye sebep olabilir.Bu olası problemlere karşı geliştirdiğimiz çözüm önerileri de ortamın ve materyallerin derse başlanmadan once kontrol edilip  uygun hale getirilmesi, öğrencinin dikkatinin başka şeylere kaymaması için ve gürültüye sebebiyet vermemek içinde öğretmenin disiplini sağlaması gerekmektedir.
Öğretime eklediğimiz oyunların daha yüksek olması, dolayısıyla uzun süren ve sıkıcı olmayan hem eğlendiren hemde öğrenmeyi devam ettiren oyunların eklenmesi öğretim tasarımımızı zenginleştirebilirdi.
Projemizi flaş programında tasarladık. Ve tasarlarken materyal hazırlama ilklerini göz önünde bulundurup, daha sonra tekrar güncelleştireilebilir ve erişiminin kolay olmasını göz önünde bulundurduk.

Zaman çizelgesi

Bu bölümde herbir grup üyesinin projenin hangi boyutunda hangi görevleri yaptığını yazınız.  Aşağıdaki tabloyu kullanabilirsiniz.


Tarih
Grup Üyesi
Görev

24.04.2013
Emre Karaduman
Flaş tasarımına konu içeriğini aktarması

25.04.2013
Sedat Çelik
Konu içeriğinin taranması ve flaşta kullanacağımız oyunlar hakkında ön bilgi edinme çalışmaları


25.04.2013
Kübra Erkuvan
Test sorularının bir kısmının hazırlanması


23.04.2013
Kübra Çay
Konu içeriği analizinin yapılıp son şeklinin verilmesinde görev aldı.





Kaynaklar





EK-A

SENARYO METNİ:




EK-B
SENARYO TAHTASI
Program Başlığı: Ses ve Işık
Tarih: 08/05/ 2013  
#
Senaryo
Açıklama
SES



1
















Madde ve ışığın birbirlerinin özelliklerine göre ışığı geçirmesi

Madde ve ışık sesi




2

 












Işığın basit ve temel düzeyde nasıl yansıdığı


Yok





















0 yorum:

Yorum Gönder