Grup-4
Tacettin Emre Karaduman -
EmreKaraduman93@gmail.com
Kübra Karaduman –
kubra.erkuvan@gmail.com
Sedat Çelik -
celik.sedatt@gmail.com
Başkan Kübra Çay - kubra.cayy@gmail.com
Genel özet
Projemiz
genel olarak bir flaş tasarımından oluşmuştur. Bu tasarımda bir anasayfa
ekranımız yani giriş ekranımız bulunur. Ana sayfadaki ekranımızda menüler
bulunmaktadır. Bu menüler konu anlatımı, videolar, oyunlar, değerlendirme
testleri şeklindedir. Bunlardan birine giriş yapılarak öğrenci istediği içeriğe
ulaşabiliyor. Konu anlatımını ses ile destedik ve böylece daha fazla duyu
organına hitap etmiş olduk. Bilgilerin kalıcı olmasını artırdık. Videolar
seçeneğinde ise öğretimini yapacağımız
konu ile iligili kısa görüntülere yer verdik ve böylece öğretimi
zebginleştirmeyi amaçladık. Oyunlar kısmında ise öğrencininde oyunda aktif
olabileceği oyunlar tasarladık ve oyun ile öğrenci arasında bir etkileşim
kurulmasına dikkat ettik. Böylece öğrencinin uygulama yapıp eğlenerek
öğrenmesini amaçladık. Değerlendirme testlerinde ise ölçmek istediğimiz
davranışları ölçebilecek nitelikte test soruları hazırladık.konu içeriğimizde
ise ;
Işık
nedir ?
Işık kaynakları nelerdir ?
Doğal
ve yapay ışık kaynakları nelerdir?
Işık
ile madde karşılaşınca ne olur ?
Işığın
yansıması nasıl gerçekleşir ?
Aydınlatma
nedir ve yaşamımıza etkileri nasıldır ?
Işığı
nasıl doğru kullanırız ?
- Ses ve ses kaynakladır nedir?
- Ses ve işitme nasıl olur ?
- Sesin şiddeti nasıldır? Gürültü, sesin şiddeti ve ses kirliliği
kavramları nedir ?
Konu başlıkları
yer almaktadır. Hazırladığımız öğretim tasarımında bu konu başlıklarına ait
kavramlar görseller ile ve anamasyonlar ile
desteklenerek anlatılmıştır.
Öğretimin Detayları
Tanımlama
Öğretim
tasarımımızı flaş programında yaptık. Anasayfa olarak tasarladığımız yere
menüler koyduk. Bunlar konu anlatımı, videolar, oyunlar ve değerlendirme
sorularıdır. Konu anlatımını sesli olarak destekledik. Böylece kalıcılığı
artırmayı amaçladık. Hem eğlenceli hemde öğretici olmasına özen gösterdik.Ortam
Öğretim ortamı olarak sınıf seçtik. Buradaki öğrenme ortamı analiz raporundada
açıkladığımız gibi öğrencilerin oturma düzeni, sınıf içerisindeki ses ve ışık
düzeyleri yeterlidir. Ayrıca sınıfta bulunan her material tüm öğrencilerin
ulaşabileceği ve kullanabileceği şekilde düzenlenmiştir.
Temel
Öğeler
Ses, ışık, doğal ve yapay ışık kaynakları,
ses kirliliği ve ışık kirliliği kavramlarının tanımlarını konu anlatımında
verdik. Oyunlardada kalıcılığı artırması amacıyla kullandık.
1-
Motivasyon
Öğrencileri derse motive etmek için derse
başlamadan once bir bilmece ile dikkatlerini çekip onları güdülemeyi düşündük
.Dersin başında topladığımız ilgiyi devam ettirebilmek için ders içinde
öğrencilere sorular sorup dikkatlerinin canlı kalmasını sağladık. Bilgilerin
daha kalıcı olabilmesi için birden çok duyu organını hedef alıp görsel ögelere
ağırlık verdik.Dersin sonunda da öğrenilen bilgilerin pekiştirilmesi için
çoktan seçmeli test oluşturduk ve derse karşı alakayı söndürmemek için bir oyun
hazırladık
2- Öğretimin değerlendirilmesi ve Geri dönüt
Uyguladığımız ders planının değerlendirilmesini konunun sonunda
çoktan seçmeli test sorularıyla ölçmeyi hedefledik.Bu test sorularında derste vurguladığımız önemli yerleri sormaya
çalıştık.Ölçmenin güvenilir olması için test sorularının bilenle bilmeyeni
ayırt etmesine önem verdik.Geri dönüt olarakda yanlış cevaplayan öğrencilere
sorularla ilgili ipuçları vererek doğru cevapları bulmalarını kolaylaştırdık.
3-
Öğretimin
sırası
Projemizi yapılandırmacı yaklaşımı kullanarak
tasarlayacağız.( sebebini analiz raporunda belirtmiştik)Yapılandırmacı
yaklaşımın temeli olan yaparak yaşayarak öğrenmeyi kendimize yol gösterici
olarak alıp öğrencilerin derse aktif olarak katılmaları için ders boyunca
bilmece, soru-cevap ve oyunla dersi onlar için zevkli hale getirmeye
çalışacağız böylece bilginin daha kalıcı olmasını ve dersin daha verimli hale
gelmesini sağlayacağız.
Storyboard (senaryo) sahneleri
Konumuz içerisinde
geçen ‘ Işık Madde ile Karşılaşınca Ne Olur?’ başlığı için bir senaryo
düşündük. Bu senaryomuzda ışık ve maddeyi iki arkadaş olarak tanıttık.
*Işık olaran
arkadaşı günlerden bir gün madde ile karşılaşır. Işık ve maddenin
arkadaşlıkları ilerler ve çok iyi bir arkadaş olurlar. Ancak ışıkta bir değişim
vardır ve bu değişimde şöyledir: Işık artık bazı davranışlarında maddeye göre
davranır ve aynı onun özelliklerini yansıtır. Ancak bazı davranışlarında ise
hiç kendisinden ödün vermemiştir ve madde arkadaşı ışıktan hiç etkilenmemiştir.
* Işığın yansıması
adlı konu başlığının öğretiminde ise şu seneryoyu gerçekleştirdik. Küçük bir
çocuğun sokakta oynarken topa vurması ve topun duvardan geri dönmesi.
Bu bölümde
öğretiminizle ilgili görsel görünümler sunacaksınız. Bunun için öğretiminizle
ilgili uygun olan kısımlarda senaryolar çizip özelliklerini açıklayınız. Çizdiğiniz senaryolar ve süreçlerle ilgili
açıklamalar yapın. Nasıl ve niçin buna karar verdiniz bununla ilgili
açıklamalar yapın. Çizdiğiniz hikayeleri ek olarak sona ekleyiniz.
Öğretim yaklaşımı
Öğretimde kullanacağımız yaklaşım yapılandırmacı yaklaşım
olacaktır.Yapılandırmacı yaklaşım:İnsanların kendi deneyimleri ve düşünmeleri sonucunda kendi
bilgilerini ve zihinsel modellerini oluşturdukları şeklindeki yaklaşıma denir.
Bunun anlamı şudur; İki kişiden birisi için belli bir anlamı olan bir şey,
diğeri için aynı anlamı taşımayabilir.Bu yaklaşımı seçme nedenimiz Her çocuk
önceki bildiklerini yeni bilgilerle birleştirerek kendi anlamını inşa eder.Öğrencinin
yeni bir bilgiyi öğrenirken önceden var olan bilgileriyle karşılaştırdıktan sonra
yeni bilgiyi özümsediği, kendine özgü olarak bilgiyi oluşturduğu,bilgi edinme
sürecinin öğrenciyi aktif kılan bir süreç olduğu ve öğrencinin sahip olduğu
bilgi birikiminin yeni bir bilgiye veya uyarımlara cevap vermede çok önemli
olmasıdır.Diğer bir neden ise;
"öğrencilerin birbiriyle yardımlaşması, tartışması, ve ortak çalışması ile onların verilen ödevi daha iyi anlamaları/yapmaları arasında pozitif bir ilişki olduğu" düşüncesidir.Yapılandırmacı yaklaşımın bizim projemiz açısından en önemli özelliği “Öğrencilerin seviyelerini dikkate alarak bir yapı kurmalarına yardımcı olma”sıdır.
Yaplandırmacı
yaklaşımın işlem basamakları;
I.Aşama: Önceki bilgiler
harekete geçirilir.
Öğrencilerin yeni yapılandıracakları bilgiler ile ilgili hazırbulunuşluk düzeyi sağlanır. Bu amaçla ön koşul bilgiler tamamlanır ve güdülenme sağlanır. Bunun için konu ile ilgili ön bilgiler soru-cevap tekniği ile yönlendirilir. Öğretmen açısından baktığımızda önceki bilgileri harekete geçirmek için ders başında öğrencilere sorular sorar, eski bilgileri hatırlatır. Öğrenci ise öğretmenin sorduğu sorular ile eski bilgileri arasında köprü kurar ve bu durum materyaller ile desteklenebilir.
Öğrencilerin yeni yapılandıracakları bilgiler ile ilgili hazırbulunuşluk düzeyi sağlanır. Bu amaçla ön koşul bilgiler tamamlanır ve güdülenme sağlanır. Bunun için konu ile ilgili ön bilgiler soru-cevap tekniği ile yönlendirilir. Öğretmen açısından baktığımızda önceki bilgileri harekete geçirmek için ders başında öğrencilere sorular sorar, eski bilgileri hatırlatır. Öğrenci ise öğretmenin sorduğu sorular ile eski bilgileri arasında köprü kurar ve bu durum materyaller ile desteklenebilir.
II. Aşama: Yeni bilgininin kazanılması
Öğrenme konularının (bilgi) ezberlenmesi yerine anlama ve oluşturma hedeflenmelidir. Bu düşünceden hareket ile öğrencilerin "bütünü", onun "ilgili parçalarını" ve parçalardan "tekrar bütünü görmesi" gerekir. Konular (bilgi) birbirinden soyutlanmış, ayrı ayrı, yüzeysel ve genişliğine değil, "derinliğine" öğrenilmelidir. Anlatacağımız konuda geçen temel kavramlar ve diğer bilgilerin daha çok akılda kalmasını sağlamak amacı ile materyaller ile destekledik. Böylece daha kalıcı bir öğrenim elde edeceğimizi düşündük. Burada hem öğretmenin hemde öğrencinin aktif rol oynamasına önem verdik. Öğretmenin hedef göstericisi ve öğrencinin ise araştırmacı ve yorumlama gücünü yüksek tutacak şekilde yeni bilgileri kazandırmayı amaçladık.
III. Aşama: Bilginin anlaşılması
Piaget'e göre, öğrenci bilgi ile karşı karşıya kaldığında, onun için anlama ve kavrama süreci başlamış olur. Bu süreçte iki yol kullanılır.
• özümleme: Eğer yeni bilgi, daha önce edinilen bilgilerle çelişmiyorsa ve var olan zihinsel yapıya (şemaya) uyuyor ise olduğu gibi öğrenilir.
• Uyma (Uyum kurma - düzenleme): Eğer yeni bilgi daha önceki bilişsel yapıya (şemaya) yerleşmiyor ise ve uymuyor ise, bu defa zihninde yeni düzenlemeler yapılır, (şemanın niteliği değiştirilir ya da yeni bir şema oluşturulur.) Böylece denge (öğrenme) oluşur.
Burada öğretmen yeni bilgileri
kazandırırken materller ve ders araç gereçleri ile zenginleştirerek bilginin
daha anlamlı hala gelmesi açısından yol gösterici olmalıdır. Öğrencimiz ise bu
sürece aktif olarak katılmalıdır.
IV. Aşama: Bilgiyi uygulama
Öğrenilen bilgi işlevsel hale getirilmelidir. Bilgi yalnızca öğrenildiği sınıf ve ortamda kalmamalı (yani durağan bilgi olmamalı) bilgi benzer ya da problem durumlarında uygulanabilir, aktarılabilir (yani transfer bilgi) olmalıdır. Bilgi günlük yaşamda karşılaşılabilecek
her durumda aktarılabilir olmalıdır.
IV. Aşama: Bilgiyi uygulama
Öğrenilen bilgi işlevsel hale getirilmelidir. Bilgi yalnızca öğrenildiği sınıf ve ortamda kalmamalı (yani durağan bilgi olmamalı) bilgi benzer ya da problem durumlarında uygulanabilir, aktarılabilir (yani transfer bilgi) olmalıdır. Bilgi günlük yaşamda karşılaşılabilecek
her durumda aktarılabilir olmalıdır.
Yeni bilgimizi kazandırdıktan sonra öğretmenin bu bilgiyi uygulayabileceği bir
ortam sunmalıdır. Bizim öğretimini yapacağımız konuda uygulama açısından
oldukça elverişlidir. Ayrıca konumuz günlük hayat ile de oldukça iç içedir.
Yani uygulama aşamasında öğretmen konuyu günlük hayata uyarlayabilir.
V. Aşama: Bilginin farkında olma
Öğrencilere sahip oldukları bilginin farkında olmalarını salağayacak etkinlikler düzenlenmelidir. Öğrenci bilgisini hangi durumda kullanabileceğini anlamalıdır. Bu nedenle bilginin farklı durumlarda kullanılarak farkında olmayı sağlayan drama, proje çalışması, örnek olay incelemesi gibi zenginleştirilmiş öğretme-öğrenme etkinlikleri gerçekleştirilmelidir.
V. Aşama: Bilginin farkında olma
Öğrencilere sahip oldukları bilginin farkında olmalarını salağayacak etkinlikler düzenlenmelidir. Öğrenci bilgisini hangi durumda kullanabileceğini anlamalıdır. Bu nedenle bilginin farklı durumlarda kullanılarak farkında olmayı sağlayan drama, proje çalışması, örnek olay incelemesi gibi zenginleştirilmiş öğretme-öğrenme etkinlikleri gerçekleştirilmelidir.
Öğretmen öğrencilerin yeni bir bilgi
kazandıklarının farkına varmalarını sağlayacak bir etkinlik düzenlemelidir. Biz
de projemizde ufak bir deney tasarımına yer verdik.
Dersteki temel
kavramların bilgilerin verilmesi ve diğer konu anlatım kısımları bu bölüme denk
gelmektedir Bütün bu aşamalara uygun olarak öğretim tasarımını
gerçekleştirdik. Yaparak ve yaşayarak öğrenme, aktif katılım, kalıcı bilgi
gereksinimlerimizi karşılamış olduk.
Beklentiler
ve yayınlama gereksinimleri
Projemizde
bir ders saati için geliştirdiğimiz öğretim yönteminin öğrenciler ve
öğretmenler için faydalı olacağını düşünüyoruz. Konu anlatımı açık,sade ve
anlaşılır. Aynı zamanda herkes tarafından aynı şekilde anlaşılmasını
bekliyoruz. Hitap ettiğimiz grubun giriş yeterliliklerine ve seviyesine uygun
oyunlar tasarladık. Bundanda olumlu dönütler almayı bekliyoruz.Ama gözden kaçan
veya uygulamadan bilemeyeceğimiz hatalarında olması mümkün tabii. Olası problem
olarak da ortam uyumlu olmayabilir,öğrencinin dikkati başka şeylere
kayabilir,öğrencilere dersi zevkli hale getirmek için uyguladığımız etkinlikler
gürültüye sebep olabilir.Bu olası problemlere karşı geliştirdiğimiz çözüm
önerileri de ortamın ve materyallerin derse başlanmadan once kontrol
edilip uygun hale getirilmesi,
öğrencinin dikkatinin başka şeylere kaymaması için ve gürültüye sebebiyet
vermemek içinde öğretmenin disiplini sağlaması gerekmektedir.
Öğretime
eklediğimiz oyunların daha yüksek olması, dolayısıyla uzun süren ve sıkıcı
olmayan hem eğlendiren hemde öğrenmeyi devam ettiren oyunların eklenmesi
öğretim tasarımımızı zenginleştirebilirdi.
Projemizi
flaş programında tasarladık. Ve tasarlarken materyal hazırlama ilklerini göz
önünde bulundurup, daha sonra tekrar güncelleştireilebilir ve erişiminin kolay
olmasını göz önünde bulundurduk.
Zaman çizelgesi
Bu bölümde herbir
grup üyesinin projenin hangi boyutunda hangi görevleri yaptığını yazınız. Aşağıdaki tabloyu kullanabilirsiniz.
Tarih
|
Grup Üyesi
|
Görev
|
|||
24.04.2013
|
Emre Karaduman
|
Flaş tasarımına konu içeriğini aktarması
|
|||
25.04.2013
|
Sedat Çelik
|
Konu
içeriğinin taranması ve flaşta kullanacağımız oyunlar hakkında ön bilgi
edinme çalışmaları
|
|||
25.04.2013
|
Kübra Erkuvan
|
Test sorularının bir kısmının hazırlanması
|
|||
23.04.2013
|
Kübra Çay
|
Konu içeriği analizinin yapılıp son şeklinin
verilmesinde görev aldı.
|
|||
|
|||||
Kaynaklar
EK-A
SENARYO
METNİ:
EK-B
SENARYO TAHTASI
Program
Başlığı: Ses ve Işık
Tarih:
08/05/ 2013
#
|
Senaryo
|
Açıklama
|
SES
|
1
|
|
Madde ve
ışığın birbirlerinin özelliklerine göre ışığı geçirmesi
|
Madde
ve ışık sesi
|
2
|
|
Işığın
basit ve temel düzeyde nasıl yansıdığı
|
Yok
|
0 yorum:
Yorum Gönder